donderdag, maart 18, 2010

Lente in de knop

Als de lente dan toch wil beginnen, dan is het zeker wel vandaag. Het nuchtere weerbericht zegt 'een goed voelbare zuidelijke wind voert droge en zeer zachte lucht aan......' en mensen blijken dat toch nog te kunnen voelen. Iedereen lijkt te herademen, alsof men toch enige twijfel had of het er nog ooit zou van komen. Zijn het dan toch de contrasten, de extremen die ons een gevoel van leven geven?

De knoppen van bomen hou ik, zoals je weet, al enkele weken met mijn leesbril op in de gaten. Vandaag kan ik ze eindelijk zonder bril bekijken, ze zwellen zo snel, dus zal het dit weekend een beetje pluktijd worden. Het komt me wel zeer goed uit, want net nu is het 3de herboristenweekend gepland en dus kunnen we optimaal gemmomiddeltjes maken. De levenskracht van boomknoppen in een flesje stoppen, al-chemie op zijn best. Al kan geen enkel drankje in een flesje het 'vers' en levend buiten staan, verslaan.

Te plukken: geurige populier, aromatische zwarte bes, knokige eik, plakkerige paardekastanje

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat heerlijk hè, die lente! En al die knoppen in verschillende kleurtjes, ik kan er uren naar kijken. Alleen het kijken al geeft me de nodige levenskracht.

Ik zou graag een vraagje willen stellen: Je leest wel eens in ingrediëntenlijstjes van voedingsmiddelen of cosmetica dat er alpenkruiden zijn gebruikt. Als je op t net zoekt, kun je nergens vinden welke kruiden daar nu precies mee bedoeld worden.
Ik heb in mijn (volks)tuin een (kleine) kruidenspiraal met edelweiss en het lijkt me leuk om er dit jaar alpenkruiden bij te plaatsen. Heeft u misschien enig idee welke kruiden ik daar het beste voor kan gebruiken?

KruidWis zei

Bedankt voor de reactie. Alpenkruiden is een soms wat verwarrende terminologie. Alpenkruiden zijn natuurlijk planten die in het hooggebergte groeien. Maar soms gebruiken firma's die naam ook om kwaliteit te suggereren of om gewone planten aan te duiden die in de bergen gekweekt worden of nog om rotsplanten aan te duiden.
Enkele echte laaggroeiende Alpenplanten voor de tuin en die bij ons ook gekweekt kunnen worden zijn: Alpenvrouwenmantel, Bergnagelkruid, Rozenkransje en Edelweis.

Anoniem zei

Hartelijk dank voor de snelle reactie en voor de tip, ik ga er zeker mee aan de slag!
Vriendelijke groet
De Midden Loo