donderdag, mei 06, 2010

Paardenbloemen

Wat moet een mens, in dit geval een herborist, over zo'n algemene plant als de paardenbloem schrijven. Dat hij er gewoon massaal is en dat het weinigen nog verwonderd? En toch heeft juist deze paardenbloem  een symbolische betekenis voor mij.  Het bijzondere van het gewone. Kracht en schoonheid zonder franjes.

Zijn aanpassingsvermogen is onvoorstelbaar groot, op enkele meters afstand van mekaar, kan een droog groeiend exemplaar een sterk getand blad bezitten, terwijl in het vruchtbaar en vochtig weiland daarnaast de bladeren vettig, vol en breed kunnen zijn.

Mellie Uyldert probeert met deze signatuur aan de plant zelfs karakteriële eigenschappen toe te schrijven. Zo zou de sterk getande soort meer geschikt zijn voor energieke, wat agressieve mensen en de weelderige exemplaren voor rustigere karakters. Mogelijk wat ver gezocht, maar toch weten we ondertussen dat er verschillen zijn in werking en in botanie, zelfs zo veel verschil dat de plantkundigen van onze paardenbloem maar ineens meer dan 200 soorten gemaakt hebben.

Op dit moment hier in Bellegarde bloeien ze nog volop, zelf maak ik vooral in het najaar van de wortels een leverstimulerende en spijverteringsbevorderende tinctuur, maar een voorjaarskuur met verse blaadjes is ook niet te versmaden. Mijn dosering: drie maal daags een vers blaadje kauwen. Verder is het nu ook goed mogelijk om een soort confiture te maken van de bloemen. Dat is hopelijk een werkje voor de volgende dagen.

In de naam van... Paardebloem | Kunst en cultuur: Taal

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik verkondig al jaaaaaren, dat als de paardenbloem moeilijk te kweken zou zijn, er in tuincentra grof geld aan werd verdiend. Maar omdat ze zo algemeen is, zien we vaak haar schoonheid niet meer.

Maar een paar jaar geleden las ik op een Amerikaanse kruidenmailinglijst de vraag van iemand die in een woestijnstaat woonde, of iemand haar zaad van paardenbloemen kon bezorgen... Die waren bij haar immers niet te vinden en ze vond ze zo mooi!

H. zei

Er staan steeds meer paardenbloemen in mijn tuin. Ik heb ook al wortels en blaadjes geoogst en laten drogen.
Maak je tinctuur best van verse wortel ?
Heb ik het goed voor dat de bloemen geen medicinale werking hebben ?

KruidWis zei

Beste Hilde,
De bloemen worden medicinaal weinig gebruikt, maar het is wel mogelijk er een gelei van te maken.
Tinctuur kan zowel van verse of gedroogde wortels. Ik maak ook wel eens tinctuur van wortel en blad.