maandag, november 22, 2010

Wandelen in de Lognevallei



De vallei van de Logne, dat is lang geleden. Tussen Bomal en Aywaille parkeer ik mij op de kleine parking bij de kasteelruïnes. Een korte steile afdaling via een verharde weg en dan ben ik bij de beek van Lembrée in de Lognevallei.

Het vroegere hotelletje waar ik twintig jaar geleden eens logeerde is ondertussen woning geworden. Verderop staat ook een ander hotel te koop. Ja, hotels lijken uit de mode te zijn. Maar deze vallei en zijn hellingen zijn mij toch vooral lief omwille van hun bijzondere plantengroei. Een van de rotshellingen is zelfs boomvrij gemaakt door de natuurverenigingen om de zonminnende rotsplantjes meer kansen te geven. Zonneroosjes, wilde tijm, gamander maar ook toortsoorten kunnen hier uitbundig groeien en bloeien.
Schaduwplanten komen ook aan hun trekken in deze diepe dalen, vooral tongvarens kunnen hier in de donkerste hoekjes hun toverkracht vertonen.

Lees verder op http://reizen.todio.nl/reistips-reisverslagen/wandelen-in-de-lognevallei-1840.html

Geen opmerkingen: