maandag, mei 07, 2012

Bosgevoel

De lente is al even in het Franse land. De natuur volop in beweging. Sommige planten zoals tongvaren en haagbeuk beginnen pas blad te vormen, anderen speenkruid en paardenbloem bijvoorbeeld zijn al uitgebloeid.

Over paardenbloem heb ik al heel wat geschreven, over tongvaren veel minder en over de haagbeuk nog helemaal niets. Dus wat info verzamelen over de haagbeuk, Hornbeam noemt hij in het Engels.

Zijn ze alleen maar feeëriek mooi in het bos, goed voor de natuur of kunnen ze ook geneeskrachtig gebruikt worden?
Van de bloesem wordt wel een Bachmiddel gemaakt. Hornbeam zou vooral goed zijn voor mensen die bij het wakker worden twijfelen of zij de dag wel aankunnen. Zij vinden het moeilijk problemen aan te pakken, hoewel ze uiteindelijk wel alles gedaan krijgen. Een plant voor het zogenaamde maandagmorgengevoel.

In elk geval als we nu door het haagbeukenbos van Fréau wandelen, krijgen we wel degelijk een halleluja-gevoel.




2 opmerkingen:

Anoniem zei

Daar zou ik ook heel gelukkig van worden. Wat een mooie omgeving !!
Varens vind ik ook prachtig. Ze zijn zo mooi intens groen.
Een hele fijne dag.

Anoniem zei

Wat een mooie omgeving, daar zou ik ook heel gelukkig van worden.
Varens zijn prachtig. Ze zijn zo intens groen en sierlijk.
Een hele fijne dag en dank voor het volgen van mijn blog ; )