zaterdag, juli 21, 2012

Tijd en de tuinman: niet de tijd gaat voorbij, maar jij en ik


Louis le Roy, de tuinman van de ecokathedraal, schrijver van 'Natuur inschakelen, natuur uitschakelen' is pas overleden en ook Rutger Kopland is heengegaan. Er sterven dit jaar veel mensen, waar ik in mijn jeugd veel van geleerd heb. Gelukkig zijn ze allemaal jong oud geworden.


Louis le Roy in zijn ecokathedraal (1924 - 2012)

Tijd - het is vreemd mooi ook
nooit te zullen weten wat het is

en toch, hoeveel van wat er in ons leeft is ouder
dan wij, hoeveel daarvan zal ons overleven

Zoals een pasgeboren kind kijkt alsof het kijkt
naar iets in zichzelf, iets ziet daar wat het meekreeg

Zoals Rembrandt kijkt op de laatste portretten
van zichzelf alsof hij ziet waar hij heen gaat
een verte voorbij zijn ogen

het is vreemd maar ook vreemd mooi te bedenken
dat ooit niemand meer zal weten
dat we hebben geleefd

te bedenken hoe nu we leven, hoe hier
maar ook hoe niets ons leven zou zijn zonder
de echo's van de onbekende diepten in ons hoofd

niet de tijd gaat voorbij, maar jij en ik
buiten onze gedachten is geen tijd

we stonden deze zomer op de rand van een dal
om ons heen alleen de wind

Rutger Kopland (1934 - 2012)

3 opmerkingen:

nostalgische stadsvogel zei

David Lynch zegt het zo treffend met de woorden : 'Inside, we are ageless and when we talk to ourselves, it's the same age of the person we were talking to when we were little. It's the body that is changing around that ageless centre.' Elk overlijden komt dan ook altijd te vroeg. Bedankt voor dat mooie gedicht van Rutger Kopland.

roger zei

Hallo Maurice,

Ik heb dat stenen huisje van jou nog ergens gezien, en toevallig kreeg ik m'n boek "coups de coeur en Drôme provençale in m'n handen en op blz. 130 staat juist hetzelfde stenen kot en het moet in de Borrie de Ferrassières staan midden de lavendelvelden...ik vind dit immens mooi (het boek werd uitgegeven door Glénat en is geschreven door Geneviève Luchet) en ik bewaar het bijna als een relikwie. verder een zonnige en aangename dag.
Roger

KruidWis zei

Bedankt voor de reacties. Er staan wel meer stenen huisjes, maar mijn foto is ook bij Ferrasières gefotografeerd. Mogelijk toch hetzelfde.