dinsdag, augustus 20, 2024

Minou

 

Een dag na de dood van mijn Minou. Mijn kat dus. Verwondering bij mezelf over het verdriet dat blijft vreten. Ik zoek troost bij mijn vriendin, bij lieve buren, bij facebook en bij niets vermoedende on-kruiden. Haagwinde de plant die nooit opgeeft en klein kaasjeskruid het broodje uit mijn jeugd. Niet dat dit soort planten wonderen verrichten tegen verdriet, ze zijn eerder bezigheidstherapie. Dus kijken, fotograferen en schrijven maar.

Dus over haagwinde, niet direct de lievelingsplant van tuinmensen maar de witte wortels weten wel wat overleven is en de bijna doorzichtige bloemen zijn witte wonderlijke schoonheden. Als geneeskruid wordt de plant niet veel meer gebruikt maar de wortels zijn in het verleden wel als laxeermiddel in gebruikt geweest. En in winden en binden zijn ze ook meesters.

Kaasjeskruiden daarentegen voelen over het algemeen zacht aan, het zijn dan ook echte slijmstofplanten. Planten die verzachtend zijn voor de luchtwegen en.... wat zachtheid, troost kan ik nu goed gebruiken. Zijn katten juist niet populair om hun aaiende troostkwaliteiten. Minou, mijn kat, misschien tot ooit ergens anders.


Geen opmerkingen: