donderdag, maart 28, 2013

Juliette de Bairacli-Levy

 Naar aanleiding van een internetfilm over de kruidenvrouw Juliette wordt ik weer naar mijn verleden tijd terug geflitst. 

Er waren heel wat kruidenvrouwen die mijn herboristische beginjaren bevolkten. Spijtig genoeg, was de kennismaking meestal niet via persoonlijk contact maar via boeken, verhalen en een enkele keer via voordrachten.
Mellie Uyldert, Hildegard von Bingen, Maria Treben en ook Juliette de Bairacli-Levy. Het was door haar 'Geïllustreerde kruidenhandboek' te lezen, dat ik het gevoel kreeg haar een beetje te kennen. Het boek was ook extra interessant omdat ze haar kennis bij zigeuners en volkeren van over de hele wereld gehaald had. En dat vond ik wel spannend en romantisch. En nu... ontdek ik een film over haar leven. De moeite waard voor mij om Juliette eens in bewegende lijve te bekijken en te beleven. Een Juliette die ondertussen overleden is, maar die zoals een herboriste betaamt, wel de gezegende leeftijd van 97 jaar had bereikt. Juliette of the herbs dus.

 Citaat: "Ik wilde alles weten over natuurlijke geneeskunde en natuurlijke zorg voor dieren, ik wilde bij mensen zijn die nauw verbonden waren met de aarde en hun kudde. Alles wat ik weet over kruiden en de eenvoudige wetten van gezondheid en geluk heb ik geleerd van Berbers, nomaden, Bedoeïenen, arme boeren en zigeuners in Engeland, Griekenland, Turkije, Mexico en Oostenrijk. Ik kreeg nooit genoeg van het reizen met mijn Afghaanse windhonden en van het leren van de mensen om me heen."

https://sites.google.com/site/kruidwis/kruid-en-dier/de-bairacli--levy-juliette

Geen opmerkingen: